Du er ikke logget ind: Log ind eller opret profil
 
Artikler

Skeptisk IT-direktør er nu Drupal’s varmeste fortaler

Af Kenneth Nielsen "Med mere end 60 websites - nogle af dem blandt de mest besøgte i Danmark - er vi nødt til at have en leverandør, vi kan henvende os til, når der opstår problemer".
Sådan sagde Berlingske Medias IT-direktør, Torben Lundberg, til sine udviklere, der forsøgte at overbevise ham om, at samle koncernens mange websites på  én samlet platform baseret på open source CMS’et Drupal.
Men udviklerne gav ikke op. Specielt software-arkitekt Arne Jørgensen, som er varm tilhænger af hele idéen bag open source, pressede på for at overbevise IT-direktøren, om at Drupal var dét system, som koncernens journalister længe har efterlyst: Et brugervenligt og effektivt værktøj, der kunne nedbryde teknikkens snærende bånd i publiserings-processen og lade journalisterne fokusere på journalistikken.
Berlingske Media Koncernen er med sine 2850 medarbejdere og mere end 200 medier en af landets største medieudgivere. Ingen andre danske virksomheder i den størrelsesorden har nogensinde taget så stort et skridt og er gået fra traditionel licensbaseret content management software til open source systemet Drupal, som er licenseret under GPL - og som dermed er fuldstændig gratis at benytte. 
Udviklerne beviste, deres argumenter var rigtige
Det var umuligt for IT-direktør Torben Lundberg at undgå at lægge mærke til den iver og entusiasme, som  udviklerne udviste i deres argumenter, og trods fortsat skepsis udfordrede han udviklerne:
"Okay, så bevis for mig at, Drupal kan opfylde vores ønsker og behov. Og ikke mindst; bevis for mig at open source er en fordel for os og ikke det modsatte".
Websitet aok.dk (Alt om København), som er Danmarks største by-guide på nettet,  samt en række andre websites som sporten.dk og fri.dk blev ved hjælp fra eksterne konsulenter flyttet fra det eksisterende system Saxotech Online til Drupal og resultaterne lod ikke vente på sig.
Journalisterne var begejstrede, udviklerne var begejstrede og den skeptiske IT-direktør havde fået de beviser han ønskede. Erfaringerne blev analyseret og med Torben Lundbergs egne ord fik han en eye-opener af de helt store. Der var ikke længere tvivl i hans sind om,  at Drupal var vejen frem for Berlingske Medias online strategi. 
IT-afdelingen ved at blive kvalt i egen succes
"De steder, hvor vi  allerede var flyttet over på Drupal, talte medarbejderne meget positivt om systemet, og pludselig stod vi i IT-afdelingen i den situation, at alle nærmest stod i kø for at blive de næste. Det har naturligvis afstedført et stort arbejdspres på IT-afdelingen, men det lever vi gerne med, for det beviser blot, at vi traf det helt rigtige valg", siger Torben Lundberg.
"Jeg er overbevist om at begejstringen blandt de redaktionelle medarbejdere skyldes, at systemet er utrolig nemt at anvende. Jeg har selv formået at undervise en person i systemet, efter at jeg kun havde fået halvanden times læring. Det er jo fantastisk, at det kan lade sig gøre. At jeg så kom til at demonstrere systemet på BT.dk, og de ændringer jeg lavede slog igennem på live-sitet, uden jeg var klar over det, snakker vi ikke højt om" fortsætter  IT-direktøren med et glimt i øjet.
Det er omkring dette tidspunkt i interviewet, det bliver klart for mig, at Torben Lundberg nok er den bedste og varmeste fortaler for Drupal, man overhovedet kan tænke sig.  Havde Drupal været et kommecielt produkt ville IT-direktøren have været den ultimative sælger. Men nu er Drupal jo ikke kommercielt og det handler heller ikke om, at Torben Lundberg skal sælge nogen noget. Han har ganske enkelt bare svært ved at skjule, hvordan han brænder for hele projektet og hvor ovenud tilfreds han er, med at have fundet dét værktøj, som vil gøre projektet til en succes. 
Udviklingen flyttes inhouse og BT.dk og BOND udvikles
BT.dk, som hører til i top 10 på hitlisten fra Forenede Danske Internet Medier over de mest besøgte websites i Danmark, blev det næste website der skulle flyttes til Drupal. Og denne gang skulle udviklingen ske inhouse.
Berlingske Medias IT-afdeling ansatte derfor omkring 10 yderst kompetente Drupal-udviklere, som sideløbende med re-design af BT.dk  og selve overflytningen til Drupal skulle udvikle den Drupal-installation som man internt i huset døbte BOND (Berlingske ON Drupal), og som senere skulle blive den Drupal-installation, som de øvrige Drupal-sites skulle bruge som en slags skabelon. 
Alle websites er flyttet til Drupal i 2010.
Nu hvor udviklerne havde en gennemtænkt og gennembearbejdet Drupal-installation og samtidig havde oparbejdet en betydelig erfaring blev overflytningen af berlingske.dk, som var det næste website i rækken, nærmest en leg.
Software-arkitekt Arne Jørgensen vurderer at business.dk, som i skrivende stund er på vej fra Saxotech Online til Drupal, kan flyttes på omkring 2-3 uger inklusive alle eksisterende data.
"Og med den hastighed vil samtlige vores saxotech-websites være overflyttet til Drupal inden udgangen af 2010", siger han.
"Efterfølgende er det så planen at flytte de første Drupal-sites vi fik udviklet eksternt til vores egen BOND-installation, da de blev udviklet i forskellige versioner af Drupal og med forskellige opsætninger".
Spillereglerne accepteres og følges
Drupal er i lighed med andre open source projekter blevet til ved frivillig og ulønnet arbejdskraft. På verdensplan har mere end 10.000 personer bidraget med udvikling af core (selve kernen i Drupal), samt de moduler som kan betragtes som byggeklodser der kan bygges ovenpå kernen, og dermed udvide Drupals funktionalitet.
Når man vælger at satse på Drupal fremfor traditionel properitær software benytter man sig derfor i høj grad af andre menneskers frivillige arbejde. I princippet behøver man ikke levere noget den anden vej, omend det altid vil blive betragtet som god karma.
IT-direktør Torben Lundberg understreger at Berlingske Media Koncernen ved sin indtræden i open source miljøet er meget bevidste om de spilleregler som gør sig gældende her – skrevne som uskrevne:
"Vi har en enorm stor interesse i at Drupal fortsætter sin vækst. Jo flere virksomheder der vælger at benytte Drupal, jo flere Drupal udviklere vil der være, og jo flere udviklere desto flere moduler vil der blive udviklet, hvilket igen betyder at flere virksomheder vil vælge Drupal. Det er en positiv cirkel som vi ønsker at være en del af, og det vil vi gøre ved bl.a. at støtte op omkring de græsrodsbevægelser der arbejder på at udbrede kendskabet til Drupal, ligesom vi også på sigt vil frigive nogle af de moduler vi har udviklet i forbindelse med udviklingen af vores egne websites. Der er naturligvis nogle moduler som ikke giver mening at dele med andre, da de er alt for specifikke. Men omvendt er der også moduler, som andre måske kan få glæde af".
Ingen problemer med at dele teknologi med konkurrenterne
På spørgsmålet om hvorvidt han har betænkeligheder ved at frigive moduler, som kan benyttes af konkurrenter i mediebranchen, svarer Torben Lundberg:
"Faktisk ville det være en fordel, hvis hele mediebranchen brugte Drupal. Det ville gøre det nemmere at finde medarbejdere med de rette kompetencer.  Og så tror jeg i øvrigt heller ikke, at nogen i den danske mediebranche har interesse i at konkurrere på teknologien. Det er Danmark ganske enkelt for lille et land til. Den konkurrence, der er medievirksomheder imellem, foregår på forretningskoncepter, kvaliteten af det journalistiske indhold osv."
Herre i eget hus
"Vores generelle strategi indenfor IT er at benytte store branchesystemer og få det drevet eksternt, så det her er ret atypisk for os" siger softwarearkitekt Arne Jørgensen. "Men ved at benytte open source har vi opnået en lang række fordele" fortsætter han. "Selvom vi ikke selv har serverne stående i huset, så er vores Drupal-sites hostet på servere som vi har 100% kontrol over, ligesom vi naturligvis også har fuld adgang til selve løsningerne. Vi er lidt populært sagt blevet herre i eget hus, og det betyder bl.a. at vi kan reagere lynhurtigt – både i forhold til eventuelle fejl men også  i forhold til at afprøve nye ideer og teknologier. Vi skal ikke længere igennem leverandører og eksterne udviklingsafdelinger ved hver eneste ændring, hvilket er utroligt befriende".
Michael Jackson, Britney Spears og Berlingske Media
Som erfaren Drupal-udvikler kommer alle Drupals fortræffeligheder naturligvis ikke bag på mig, men mødet med både Torben Lundberg og Arne Jørgensen har alligevel givet mig noget at tænke over.
Nok ved jeg, at personligheder som Barack Obama, Britney Spears, Michael Jackson og Jennifer Lopez alle bruger Drupal ... men for pokker; her er tale om noget meget mere nærværende og jordnært fra websites som jeg selv benytter dagligt  – og jeg tør da slet ikke tænke på, hvor mange sidebesøg de 60 websites fra Berlingske Media dagligt genererer.
Jeg afslutter mit interview med at spørge Torben Lundberg og Arne Jørgensen om, hvilken udfordring der har været den største i hele processen med at skifte fra Saxotech til Drupal.
Da jeg stiller spørgsmålet har jeg allerede en idé om,  at svaret kommer til at handle om overflytning af eksisterende data, men Arne overrasker mig ved at svare, at der faktisk ikke har været nogen større udfordringer.
"Selvfølgelig lå der et stort udviklingsarbejde i at udvikle BOND, som er vores ”basis-installation”, men faktisk gled denne opgave også bare derudad uden problemer af nævneværdig art" afslutter han.

4.2
Din bedømmelse: Ingen Gennemsnit: 4.2 (5 stemmer)

2 kommentarer

Indsend kommentar

Tak skal du ha' Beltofte :-)
Og tak for din korrektion. Mht. AOK.dk, Fri.dk og Sporten.dk, så har jeg åbenbart misforstået Torben Lundberg. Jeg har fået den opfatttelse, at de tre sites - i lighed med deres mange øvrige sites - tidligere lå i Saxotech. Men hovedsagen er dog, at de nu ligger i Drupal :-)
/Kenneth, submit.dk

Super god og interessant artikel Kenneth :-)
Hverken AOK, Fri eller Sporten kørte på Saxotech tidligere. AOK benyttede en Oracle baseret platform kaldet City Search, og Fri og Sporten eksisterede, så vidt jeg ved, ikke før de blev lanceret på Drupal. Men alle de 3 websites der i dag benytter BOND kørte tidligere på Saxotech (berlingske.dk, bt.dk og erhvervsbladet.dk). Det bliver især interessant at se hvordan de får migræret AOK over på den nye platform, da en del af funktionerne er noget forskellige fra de andre websites.

  • Det er gratis
  • Du kan skrive artikler og tips
  • Du kan få hjælp eller hjælpe andre 
  • - og meget mere …